Föreläsningar och Kurser

Flerårig erfarenhet

Jag har flerårig erfarenhet av att hålla föreläsningar och ge kurser för bland annat Göteborgs Universitet, Högskolan för scen- och musik, olika patientföreningar och intresseorganisationer, internationella hörselvårdskonferenser, olika yrkesmässor, olika organisationer och privata företag.

Innehåll

Det jag brukar föreläsa kring och ha kurser i är till exempel

  • Avslappning och stresshantering med kognitiv inriktning
  • Mindfulnessmeditation
  • Tinnitusrehabilitering – tillsammans med Team Vertigo i Linköping: http://www.teamvertigo.se/tinnituskurs.htm
  • Smärtrehabilitering
  • Yrselrehabilitering
  • Sömnstrategier enligt KBT
  • Kognitiv teori inom sjukgymnastik/fysioterapi

Tinnitusrehabilitering – kurser för fysioterapeuter:

Kursen har getts tillsammans med Team Vertigo i Linköping under två dagar i 2015 och 2017. Nästa kurs planeras 23-24 januari 2019 (se länk ovan). Innan dess kommer en kurs hållas i Borås 27-28 september 2018. Kursen vänder sig till fysioterapeuter/sjukgymnaster som vill kunna undersöka och behandla patienter med tinnitus. Helena Löwen-Åberg, leg sjukgymnast MSc Klin spec med mångårig erfarenhet av att arbeta med tinnituspatienter undervisar. Föreläsningar varvas med praktiska övningar i undersökning och behandling.

Innehåll:

  • Tinnitus anatomi och fysiologi, etiologi samt neurofysiologisk förklaringsmodell
  • Förslag på anamnes och statusblad samt fysioterapeutisk bedömning av tinnitus
  • Bemötande av tinnituspatienter
  • Praktiska övningar i undersökningsmetodik och behandling vid tinnitus som käkled och muskelundersökning, akupunktur, nackbehandling, mindfulness, autogen träning
  • Förslag på övningar och hemträningsprogram
  • Ljudöverkänslighet, Menieres sjukdom
  • KBT vid tinnitus
  • ACT vid tinnitus

Uttalanden från tidigare deltagare:

”Allt har varit bra! Praktiska övningarna var suveräna.”
“Fantastisk bra kurs, jättebra fls, så mkt bra teori, praktik, tips. Så bra, så bra, så bra!”
”Inspirerande, att man har fått mkt med sig både praktiskt o teoretiskt.”
”Otroligt bra upplagd kurs, mkt pedagogiskt med olika metoder, bra bilder, exempel från kliniken, toppen!”
”Bland de bästa kurser jag gått – o jag är jättegammal 🙂 !”

 

Mind your yoga, yoga your mind – YogaMind – Kurser och retreat

Tillsammans med min kollega Cecilia Lundmark har jag kurser och workshops där vi integrerar yoga och meditation i ett böljande flöde. Yoga och meditation hänger starkt ihop och övningen förenar kropp och sinne med varandra. För närvarande har vi kurser på Yoga Treats Kastellgatan 22 i Göteborg på torsdagskvällar kl 17:00 – 19:00.

Kick-off, inspirationsdag, konferens eller utvecklingsdag

Att uppleva mindfulness, att vara stilla i tanken, att röra kroppen i långsamhet med hjälp av yogan, kan vara det som får just din arbetsplats att må bra och prestera än bättre med mer kreativitet och lust. Vi kan erbjuda er vårt koncept, där vi praktiserar yoga och mindfulness i ett böljande flöde, praktiska övningar varvas med teori, anpassat efter era önskemål. Vi kommer till er, tiden kan vara allt från två timmar till en eller flera heldagar.

Forskning har visat att regelbunden tillämpning av mindfulness och yoga reducerar stress, sänker blodtrycket, ökar koncentrationsförmågan, minskar åldrandet av hjärna och ökar kroppsmedvetenheten samt vår förmåga att vara närvarande.

Efter kursen hoppas vi att ni kommer känna er lugna och harmoniska, påfyllda med ny kunskap för att möta framtida arbetsuppgifter med tillit, glädje stolthet och nyfikenhet.

 

Välkommen att kontakta oss för mer information kring upplägg och kostnad.

Yoga och mindfulness räknas som friskvård och är avdragsgillt för företag.

Vi tar även emot Friskvårdskuponger

Kontakt;
Helena Löwen-Åberg; helena@heka.nu
Cecilia Lundmark; isse_l@yahoo.se

meditation

 

Tidigare kurser och retreat:

Yogamind retreat i Vadstena 31 aug – 2 sept 2018
Retreat, kan vara precis just nu.

Det finns tillfällen när man längtar efter att skriva in retreat i kalendern, dagar som får ligga framför en i en längtan, ett inskrivet datum för att andas lite extra, fokusera inåt och medvetandegöra nuet. Dagar som lämnar nya spår, enkla dagar som är planerade med ingenting mer än andetag, yoga och mindfulness, mat som är lagad med kärlek och människor som håller en.

Fredag 31 aug – Söndag 2 sept.
Incheckning Vadstena folkhögskola, vi finns på plats kl 15.00 fredag 31 aug 2018.

Preliminärt schema:
Fredagen börjar med YogaMind 17.00- 18.30
Middag 19.00
Lördagmorgon börjar vi med meditation, fyller på med lite lätt frukost, fortsätter med yoga och brunch vid ca 11.30
Egen tid – se på Vadstena, promenad, stilla…
Ses igen vid 3, fortsätter med yin,yang och mind.
Middag tillsammans, vi återkommer med mer info från vår kock, spännande kan vi lova redan nu.
Söndagen fortsätter med YogaMind och vi avslutar med lunch senast kl 14.

Mer information om Mind your yoga, yoga your mind hittar du här

Röster från Vadstena retreat Yogamind 2018
“Att meditera är att göra världen bättre för andra genom att göra den bättre för en själv.”
“Bra upplägg med varvade aktiviteter. Er omtänksamhet med små saker. Ni är samspelta och väldigt engagerade. Det ger god energi, bubblar i ryggraden.”
“Helena och Cecilia, ni kompletterar varandra fantastiskt bra. Blir en skön känsla av lugn.”
“Älskar er guidning.”
“Jag tar med mig ett lugn och mer redskap att utöva yoga själv.”
“Bra boende, härliga kursdeltagare och ledare, bra schema och viktigt med egen tid. Nya upplevelsen – Mindfulness och meditation.”
“Fantastisk god mat med goda smaker, gott kryddat och fin sammansättning på allt man åt. All heder och en stor eloge till kockarna som dessutom var väldigt trevliga. Framför allt ett hjärtligt tack till er två fantastiska människor.”
“Lagom balans mellan yoga och meditation. Fin plats att vara på och otroligt bra och inspirerande instruktörer Cecilia och Helena.”
“Upplägget med hur ni samarbetar med varandra Yoga – Mindfulness, är superbra! Och skönt att yoga och meditera utomhus ibland.”
“Jag känner en inre påfyllnad av styrka, lugn och harmoni.”
“Hoppas vi syns igen!”

Mer om Yogamind

I YogaMind förenar vi en rörelse med stillhet, en dans mellan två samspelta, stöttade av andetaget

Cecilia Lundmark / ena halva av YogaMind

Utbildad yogalärare 200 tim RYT 2010 – 2012 Anusara Anja Bergh
Enjoy vidareutbildning 100 tim 2014 – 2015 Embodied flow Anja Bergh
Embodied Yin 100 timmar 2017 Satu Tuomela, Jahanna Alvin

Jag vet inte om yogan kom till mej eller jag till yogan, kanske möttes vi på halva vägen, med tveksamhet, nyfikenhet och längtan. En längtan som jag inte visste att jag hade, en tvekan som behövde vila och en nyfikenhet som består, ständigt men i vila. Idag är vila ett stillnande av rörelserna i sinnet, samtidigt en rörelse i kroppen, som leder mej till meditation.  Yogan bjuder oss alla att få dela ett ögonblick av absolut samklang, en rörelse som leder från toppen ovan huvudet, genom kroppen, ut i marken, grunda mej och gör mig ”hemma”.  Yogalärarutbildning var aldrig tänkt som en utbildning för att jag skulle lära ut, det var en inre resa, för mej, andra kom med på resan och det blev och är med stor glädje och ödmjukhet som jag delar det jag lärt och tar emot allt jag får tillbaka.

Den yogaform som jag fått tilldelat mig är Anusarayoga. Jag blev förälskad i dess glädje, en tillåtelse att få skratta, att vara i en Asana som var min, skapad av mitt egna uttryck. Den är min grund att återvända till, med tillförsikt och förtroende. Anusarayoga vilar i sina tre A:n, dom tycker jag så mycket om, lätta att förstå och applicerbara på det som är själva livet, att vara medmänniska, för mej själv, för alla andra

Helena Löwen-Åberg / andra halvan av YogaMind

Utbildad Mindfulnessinstruktör Andries Kruese 2010.
Deltagit i flertalet workshops och utbildningar ledda av Jon Kabat-Zinn, Mark Williams,  Christine Brähler, Pake Hall m fl. Har yogat för bl a Anja Bergh i många år.

Mindfulness eller medveten närvaro kom in i mitt liv år 2003. Det fyllde ett tomrum jag hade sökt fylla, eller snarare var det så att det var så fullt med tankar i hjärnan som snurrade så fort, så de behövde stillas. Hade inte lyckats med det, trots att jag var bra på att slappna av i kroppen och arbetat med att lära ut det som fysioterapeut under många år. Hade fått hjälp att hantera en del tankar med hjälp av KBT-utbildningar och egenterapi.

När jag började träna meditation kände jag igen känslan som uppstod när jag tidigare i livet utövade Tai Chi och kroppsmedvetande träning. Förhållningssättet har hjälpt mig genom livets toppar och dalar; har kunnat surfa på inre känslor, vilat i tankar och lugnare betraktat när det stormar runtomkring. Så skönt, så hjälpsamt, så vackert.

Mindfulness eller medveten närvaro beskrivs av buddhistmunken och zenmästaren Thich Nhat Hanh som ett tillstånd där vi har vår uppmärksamhet och vårt medvetande i den situation vi befinner oss i för ögonblicket. Han skriver i sin bok; Vi är redan framme (2005), ”…Miraklet är att gå på den gröna jorden just i detta ögonblick, att glädjas åt friden som finns omkring oss just nu. Frid finns runt omkring oss – i världen och i naturen – och inom oss – i vår kropp och i vår själ. När vi lär oss att förnimma denna frid, så kommer vi att helas och omvandlas. Det är inte en fråga om tro utan om övning.”

Så att få öva mindfulness tillsammans med andra, är en ynnest och väldigt fint.